დაათვალიერეთ მუხ­რან მა­ჭა­ვა­რი­ა­ნის სახლი არგვეთში და უნიკალური ნივთები

"ჩე­მი ცხოვ­რე­ბის ყვე­ლა­ზე ტკბი­ლი მო­ნაკ­ვე­თია ჩე­მი სიყ­რ­მე და სი­ჭა­ბუ­კე, - და­კავ­ში­რე­ბუ­ლი საჩხე­რეს­თან, - საჩხე­რის პა­ტა­რა მა­ტა­რე­ბელ­თან.

ჩე­მი გუ­ლის ჩქრო­ლა იწყე­ბო­და შო­რა­პან­ში, - დი­დი მა­ტა­რებ­ლი­დან პა­ტა­რა­ში გა­დაჯ­დო­მი­სას; ჭი­ა­თუ­რა­ში გუ­ლი უმა­ტებ­და ძგე­რას, საჩხე­რე­ში - კი­დევ უფ­რო, არ­გ­ვეთ­ში კი, რო­ცა შო­რი­დან თვალს მოვ­კ­რავ­დი ხოლ­მე ჩვენს ეზო­ში აღ­მარ­თულ ვე­ე­ბერ­თე­ლა კაკ­ლის ხეს, - უკ­ვე ზე­ნიტს აღ­წევ­და ჩე­მი სი­ხა­რუ­ლი", - წერს მუხ­რან მა­ჭა­ვა­რი­ა­ნი თა­ვის ჩა­ნა­წე­რებ­ში...

არ­გ­ვეთ­ში და­ი­ბა­და გა­ზაფხულ­ზე, 12 აპ­რილს და თბი­ლის­ში გარ­და­იც­ვა­ლა გა­ზაფხულ­ზე, 17 მა­ისს; ცხოვ­რობ­და თბი­ლის­ში და ულა­მა­ზე­სი წლე­ბი აკავ­ში­რებ­და არ­გ­ვეთ­თან; სწავ­ლობ­და თბი­ლის­ში, მაგ­რამ
ამ­ბობ­და, ლექ­სე­ბის თხზვა წე­რა-კითხ­ვის შეს­წავ­ლამ­დე და­ვიწყეო...

ბედ­ნი­ე­რი ვი­ყა­ვი, რომ მას­თან ჩვე­ნი ოჯა­ხე­ბის ნა­თე­სა­ო­ბა და გაღ­მა-გა­მოღ­მად გა­ყო­ფი­ლი ერ­თი სო­ფე­ლი - არ­გ­ვე­თი მა­კავ­ში­რებ­და. მთე­ლი ბავ­შ­ვო­ბა ვოც­ნე­ბობ­დი, სა­ზაფხუ­ლო არ­და­დე­გებ­ზე და­სას­ვე­ნებ­ლად ჩა­სუ­ლი, მის წილ არ­გ­ვეთ­ში მოვ­ხ­ვედ­რი­ლი­ყა­ვი, ახ­ლოს რომ მე­ნა­ხა და თავ­ზე ხე­ლი გა­და­ეს­ვა.



ბავ­შ­ვო­ბის შემ­დეგ, რაც სა­ზაფხუ­ლო არ­და­დე­გე­ბი აღარ მაქვს, მან კი ცა­თა სა­სუ­ფე­ველ­ში გა­და­ი­ნაც­ვ­ლა, იმ კარ-მი­და­მოს მხო­ლოდ გა­ზაფხუ­ლო­ბით ვსტუმ­რობ. სა­ო­ცა­რია - ის აღარ არის, ოღონდ იმ სი­ჩუ­მე­შიც კი, ყო­ველ ფე­ხის ნა­ბიჯ­ზე გრძნობ, სადღაც, იქ­ვეა და გა­რინ­დუ­ლა - ტა­ლა­ვერ­თან ან ქვე­და ეზო­ში - "მუხ­რა­ნის ტყეს" რომ უწო­დე­ბენ, თა­ვად რომ გა­ა­შე­ნა; ან ღო­ბის გა­ნა­პი­რას, მის საყ­ვა­რელ ჟას­მინ­თან, სა­გა­ზაფხუ­ლოდ რომ აყ­ვა­ვე­ბუ­ლა; ან შინ, თა­ვის სა­მუ­შაო მა­გი­დას­თან, ან, სუ­ლაც - მთელ ოთახ­ში, რად­გან მი­სი ლექ­სე­ბის "ხმას" ერ­თი ოთა­ხი კი არა, მგო­ნი, მთე­ლი სახ­ლი ვერ იტევ­და... ამი­ტომ ალა­ყა­ფის კარს რომ გა­დახ­ვალთ, გირ­ჩევთ, ფე­ხაკ­რე­ფით იაროთ, რად­გან ხმა­უ­რი დი­დად არ უყ­ვარს...

გგო­ნი­ათ, ეს დი­დი პო­ე­ტის იდუ­მა­ლე­ბაა, მის­ტი­კაა?! შე­საძ­ლოა... და თუ­კი ასეა, მეც იდუ­მა­ლი ამ­ბით და­ვიწყებ:

მუხ­რან მა­ჭა­ვა­რი­ანს ყვა­ვი­ლებს შო­რის გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლად, თურ­მე, ჟას­მი­ნი უყ­ვარ­და. - ჭეჭ­კე­ტას რა სჯობ­სო, - ამ­ბობ­და (ი­მე­რეთ­ში ჟას­მინს ჭეჭ­კე­ტას ეძა­ხი­ან)! მი­სი გარ­დაც­ვა­ლე­ბის მე­სა­მე დღეს, ზუს­ტად სა­ღა­მოს 8-ის ნა­ხე­ვარ­ზე, სწო­რედ იმ დროს, სუ­ლი უფალ­თან რომ უნ­და წარ­მ­დ­გა­რი­ყო, თით­ქოს რა­ღა­ცის­თ­ვის უნ­და მი­ეს­წ­როო, თბი­ლის­ში, მი­სი სახ­ლის კი­ბე­ზე 6 წლის უც­ნობ­მა ბიჭ­მა აირ­ბი­ნა, ჟას­მი­ნის ტო­ტით, აქო­ში­ნე­ბუ­ლი შე­ვარ­და ოთახ­ში, სა­დაც მიც­ვა­ლე­ბუ­ლი ეს­ვე­ნა და ცხე­დარს ტო­ტი და­ა­დო, წრე და­არ­ტყა და გა­ვარ­და. მე­რე გა­უ­კითხავთ და ის ბავ­შ­ვი სხვა ქუ­ჩის მცხოვ­რე­ბი აღ­მოჩ­ნ­და... დაკ­რ­ძალ­ვამ­დე სკო­ლის ბავ­შ­ვებ­მაც ჟას­მი­ნის თა­ი­გუ­ლე­ბი მი­ი­ტა­ნეს სამ­ძი­მარ­ზე. მეცხ­რე დღე კი სულ­თ­მო­ფე­ნო­ბას და­ემ­თხ­ვა და მთაწ­მინ­დის ტა­ძარ­ში შეკ­ვე­თილ წირ­ვა­ზე მის­მა შვი­ლიშ­ვილ­მა ანი­კამ შე­ნიშ­ნა, ყვე­ლა­ნი ჟას­მი­ნე­ბით მო­ფე­ნილ იატაკ­ზე რომ იდ­გ­ნენ. მოგ­ვი­ა­ნე­ბით წა­უ­კითხავს ანი­კას: თურ­მე, ღვთის­მ­შო­ბე­ლი რომ მი­იც­ვა­ლა, ქრის­ტეს უსაყ­ვარ­ლეს მო­წა­ფეს, იოანე ღვთის­მეტყ­ველს ჟას­მი­ნი ეკა­ვა ხელ­ში...

"რომ არ ამე­ღო ხელ­ში წიგ­ნი, თო­ხი მჭე­რო­და; რომ არ გა­მედ­გა ფე­ხი ჩე­მი კაკ­ლის ჩე­რო­დან..." - ეს ლექ­სი ამეკ­ვი­ა­ტა მას მე­რე, რაც მუხ­რან მა­ჭა­ვა­რი­ა­ნის შვი­ლიშ­ვილ­მა, ანი­კა ახ­მე­ტელ­მა სევ­დი­ა­ნად მითხ­რა: იცი, მუხ­რა­ნის საყ­ვა­რე­ლი კა­კა­ლი მი­სი სიკ­ვ­დი­ლის შემ­დეგ გახ­მაო. ბო­ლომ­დე გა­და­საჭ­რე­ლად ვერ გა­უ­მე­ტე­ბი­ათ; ისე მო­უჭ­რი­ათ, რომ იმე­დოვ­ნე­ბენ, - იქ­ნებ ხე­ლახ­ლა ამო­ი­ყა­რო­სო.



სო­ფო ახ­მე­ტე­ლი:
- ბა­ბუა რომ გარ­და­იც­ვა­ლა, მეც და ანი­კაც ფეხ­მ­ძი­მედ ვი­ყა­ვით. რა­ტომ­ღაც, იმ დღეს ყვე­ლას გვთხო­ვა, - ფრი­დონ ხალ­ვა­შის იუბი­ლე­ზე აუცი­ლებ­ლად წა­მო­დი­თო. სი­მარ­თ­ლე გითხ­რა, არც ვა­პი­რებ­დი წას­ვ­ლას, მაგ­რამ რად­გან მუხ­რანს უნ­დო­და, უარი ვერ ვუთხა­რი. სა­ო­ცა­რი დღე იყო. დი­დი პი­როვ­ნე­ბა დი­დე­ბუ­ლად გარ­და­იც­ვა­ლა... მუხ­რანს 4 შვი­ლიშ­ვი­ლი ვყა­ვართ და ყვე­ლა­ზე შეხ­მატ­კ­ბი­ლე­ბუ­ლი ურ­თი­ერ­თო­ბა, თით­ქოს, ჩემ­თან ჰქონ­და. ძა­ლი­ან ამა­ყობ­და, მოთხი­ლა­მუ­რე რომ ვი­ყა­ვი და ყო­ველ­თ­ვის მგულ­შე­მატ­კივ­რობ­და. ოჯა­ხის წევ­რებს ექ­ს­პ­რომ­ტად ლექ­სებს გვი­წერ­და. შავ­გ­ვ­რე­მა­ნი ვარ და ხში­რად ხუმ­რობ­და, - ამ ბავშვს სიბ­ნე­ლე­ში რო­გორ ხე­დავ­თო? მახ­სოვს, 10-11 წლის ვიქ­ნე­ბო­დი, არ­გ­ვეთ­ში ავად რომ გავ­ხ­დი. ლო­გინ­ში მწვა­ნე მა­ი­სუ­რით ვი­წე­ქი და პუშ­კი­ნის ლექ­სებს ვკითხუ­ლობ­დი. მუხ­რან­მა ასე­თი ლექ­სი და­მი­წე­რა: "პა­ტა­რა გო­გო,/ ვით მაყ­ვ­ლის ბუჩ­ქი,/ პუშ­კი­ნებრ შა­ვი,/ კითხუ­ლობს პუშ­კინს".

ზაფხუ­ლო­ბით სო­ფელ­ში ერ­თად დიდ დროს ვა­ტა­რებ­დით. ჩემს ყო­ველ­დღი­ურ ვარ­ჯიშს რომ აკ­ვირ­დე­ბო­და, აღ­ფ­რ­თო­ვა­ნე­ბუ­ლი მა­ქებ­და: ყო­ჩაღ! რა ნე­ბის­ყო­ფა გაქ­ვ­სო. სახ­ტო­მი თარ­ჯე­ბიც კი თვი­თონ გა­მო­მი­თა­ლა ხის­გან. ძა­ლი­ან უყ­ვარ­და ხე­ზე მუ­შა­ო­ბა - ჯვრებს, სა­ო­ჯა­ხო ნივ­თებს და კი­დევ ბევრ რა­მეს აკე­თებ­და. ბავ­შ­ვო­ბა­ში პა­ტა­რა ურე­მიც გა­უ­კე­თე­ბია.

ტრა­დი­ცი­უ­ლი ბა­ბუს­გან გან­ს­ხ­ვა­ვე­ბუ­ლი იყო: არ გვე­თა­მა­შე­ბო­და, უფ­რო - გვე­მე­გობ­რე­ბო­და. გჯე­რა, რომ მის­თ­ვის "ბა­ბუ­ა" არას­დ­როს და­მი­ძა­ხია? - მე და ანი­კა მუ­ხა­ნოს ვე­ძახ­დით, ბო­ლოს კი, რა­ტომ­ღაც, მუ­ხი­კი ავი­ჩე­მე. თუ კარგ გუ­ნე­ბა­ზე იყო, რაც გინ­და გეთხო­ვა, ყვე­ლა­ფერს შე­გის­რუ­ლებ­და. მახ­სოვს, წლე­ბის წინ ჩე­მი დის­შ­ვი­ლე­ბი - ლე­ვა­ნო და თა­მა­რო (ა­სე ვე­ძა­ხით), მუხ­რა­ნის ლექ­სებს რომ სწავ­ლობ­დ­ნენ, ლე­ვა­ნო, რო­გორც ასა­კით უფ­რო­სი, დიდ ლექ­სებს იზე­პი­რებ­და, თა­მა­რო - პა­ტა­რებს. თი­თო ლექ­სის სწავ­ლის­თ­ვის მუხ­რა­ნი ლე­ვა­ნოს 10-20 ლა­რით ასა­ჩუქ­რებ­და, თა­მა­როს დას­წავ­ლილ პა­ტა­რა ლექსს კი ერ­თხელ მხო­ლოდ ტა­ში და­უკ­რა. თა­მა­როს რომ ჩა­ვე­კითხეთ, - რა გა­ჩუ­ქა მუხ­რან­მა-თქო? - მარ­ტო ტა­შიო, - გაწ­ბი­ლე­ბულ­მა, მოკ­ლედ მოგ­ვიჭ­რა... გან­მარ­ტო­ე­ბა არ უყ­ვარ­და. ყო­ველ­თ­ვის ჩვენ­თან ერ­თად იყო, ლექ­სებ­საც ჩვენ­თან ერ­თად წერ­და, უფ­რო ზუს­ტად - ზე­პი­რად თხზავ­და. ბე­ბია იგო­ნებ­და, მუხ­რანს ორი ოთა­ხიც კი გა­ვუ­ერ­თი­ა­ნე, ლექ­სე­ბის და­სა­წე­რად სივ­რ­ცე რომ ჰქო­ნო­დაო. მუ­დამ სა­ქარ­თ­ვე­ლო ადარ­დებ­და და მის ბედ­ზე ჩვე­ნი თან­დას­წ­რე­ბი­თაც ემო­ცი­უ­რად ლა­პა­რა­კობ­და. ძა­ლი­ან მო­წეს­რი­გე­ბუ­ლი იყო და ვერ იტან­და, ვინ­მე მის ნივ­თებს რომ შე­ე­ხე­ბო­და. სხვა­თა შო­რის, ამით ჩე­მი პა­ტა­რა ბი­ჭი, გი­ორ­გი ჰგავს - მის დაწყო­ბილ სა­თა­მა­შო­ებს თუ შე­ე­ხე, იმ წუ­თას ხვდე­ბა და ჩხუ­ბობს. ამ მო­მენ­ტ­ში სულ მუხ­რა­ნი მიდ­გას თვალ­წინ. მუხ­რანს პა­ტა­რა ფურ­ცე­ლიც რომ ვერ ეპო­ვა მა­გი­და­ზე, ის ამ­ბა­ვი ცუ­დად დას­რულ­დე­ბო­და.



ანი­კა ახ­მე­ტე­ლი, შვი­ლიშ­ვი­ლი:
- სამ­ზა­რე­უ­ლო­ში მუხ­რა­ნის გა­კე­თე­ბუ­ლი ხის ჭა­ღი მაქვს. სა­მი წე­ლი ვეხ­ვე­წე­ბო­დი, - მო­მე­ცი-მეთ­ქი. ჰო­და, ბო­ლოს და ბო­ლოს, მო­მარ­თ­ვა...
თუ ცუდ გუ­ნე­ბა­ზე იყო, ყვე­ლა­ნი ფე­ხის წვე­რებ­ზე დავ­დი­ო­დით. ერ­თხელ არ­გ­ვეთ­ში უგუ­ნე­ბოდ ყოფ­ნა ძალ­ზე გა­უ­ხან­გ­რ­ძ­ლივ­და და ვუ­საყ­ვე­დუ­რე: კარ­გი, გე­ყო­ფა, რო­დემ­დე შე­იძ­ლე­ბა, ასე იყო-მეთ­ქი? გა­მიბ­რაზ­და, - რომ აღარ ვიქ­ნე­ბი, მე­რე მიხ­ვ­დე­ბით, რო­გო­რია უჩე­მოდ ცხოვ­რე­ბაო. ერ­თი დღე აღარ შე­ვა­კითხე ოთახ­ში და მე­ო­რე დღეს დე­დამ მითხ­რა: მგო­ნი, ძა­ლი­ან ცუ­დად არის და შე­დი, ნა­ხეო. შე­ვე­დი და ვა­კო­ცე. - იუდას ამ­ბო­რიო! - უცებ მო­მი­გო... მე და მუ­ხა­ნოს გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბა გვქონ­და. ის მარ­ტო ბა­ბუა კი არა, მა­მაც იყო, მე­გო­ბა­რიც. სა­ო­ცა­რი ენერ­გია ჰქონ­და და სრუ­ლი­ად გვავ­სებ­და. არას­დ­როს გვა­რი­გებ­და ჭკუ­ას. ერ­თხელ ცუ­დი ნი­შა­ნი მი­ვი­ღე და ამ­ბა­ვი მი­უ­ტა­ნეს. გუ­ლი მის­კ­დე­ბო­და, რა­მე არ მითხ­რას-მეთ­ქი. მან კი სა­დი­ლად მხო­ლოდ იხუმ­რა: უს­წავ­ლელ ადა­მი­ან­ზე მოჰ­ყ­ვა ამ­ბავს და ამით მი­მა­ნიშ­ნა სწავ­ლის მნიშ­ვ­ნე­ლო­ბა­ზე. ყო­ველ­თ­ვის ასე იცო­და - პირ­და­პირ არა­ფერს გვეტყო­და და ამ­ბე­ბით გვე­ლა­პა­რა­კე­ბო­და, და­ნარ­ჩენს კი თვი­თონ უნ­და მივ­მ­ხ­ვ­და­რი­ყა­ვით. დიდ­ხანს თუ გავ­ჩერ­დე­ბო­დით მას­თან, - თქვე­ნი დრო ამო­ი­წუ­რაო, გვეტყო­და. მო­ფე­რე­ბაც არ იცო­და. ჩემს შვი­ლებს ნე­კა თითს ყურს უკან თუ მო­უს­ვამ­და, ეს იყო მი­სი მო­ფე­რე­ბა... წიგ­ნებს არ გვათხო­ვებ­და ხოლ­მე. თუ დამ­ჭირ­დე­ბო­და, ვპა­რავ­დი, წა­ვი­კითხავ­დი და ჩუ­მად ვაბ­რუ­ნებ­დი უკან. სხვა­თა შო­რის, ჩე­მი ლე­ვა­ნო ჰგავს ამით - არაფ­რით გა­ა­ნათხოვ­რებს წიგნს... მახ­სოვს, სო­ფელ­ში მი­ლე­ბი გაჰ­ყავ­დათ და ხე­ლოს­ნე­ბი მუ­შა­ობ­დ­ნენ. ჩვენს ეზო­ში მი­წას რომ თხრიდ­ნენ, და­ლუ­ქუ­ლი ბოთ­ლი იპო­ვეს. მე­უღ­ლემ მო­მა­წო­და. ვხე­დავ, შიგ­ნით რა­ღაც ფურ­ცე­ლია. სას­წ­რა­ფოდ გავ­ტე­ხე, გა­მო­ვაძ­ვ­რე ფურ­ცე­ლი და მუხ­რა­ნის ხელ­ნა­წე­რი ლექ­სე­ბი აღ­მოჩ­ნ­და. სა­მი ლექ­სი იყო: "მრა­ვალ ჭირ-ვა­რამ გა­და­ნა­ხა­დი", "შენ სის­ხ­ლო ჩე­მო" და... მე­სა­მე არ მახ­სოვს. სას­წ­რა­ფოდ გა­ვი­ქე­ცი მუხ­რან­თან, გა­ვა­ხა­რებ-მეთ­ქი, ის კი გა­მიბ­რაზ­და: ვინ გთხო­ვა ბოთ­ლის გა­ტე­ხა? მე მო­მა­ვალ თა­ო­ბებს და­ვუ­ტო­ვე და ამან არ ლე­წა და გა­მი­ტე­ხაო?! თა­ვი­დან გვა­პოვ­ნი­ნა მსგავ­სი ბოთ­ლი, ჩა­დო ლექ­სე­ბი, და­ლუ­ქა და ისევ მი­წა­ში ჩა­მარ­ხა.

- ოჯა­ხის წევ­რე­ბი­დან ლექ­სებს წერთ ვინ­მე?



სო­ფო:
- დე­და - ნა­ნა მა­ჭა­ვა­რი­ა­ნი წერს, მაგ­რამ არა­ვის უმ­ხელს, - მუხ­რა­ნის შვილ­მა რო­გორ ვთქვა, ლექ­სებს ვწე­რო?! ანი­კა მოთხ­რო­ბებ­სა და ჩა­ნა­ხა­ტებს წერს, მე კი 3 წლი­სამ "დავ­წე­რე" ლექ­სი: "ჩე­მი დე­დი­კო ლა­მა­ზი არის; და არის და არის; და არის და არის; ჩე­მი მა­მი­კო ლა­მა­ზი არის; და არის და არის, და არის და არის"... მუხ­რან­მა წლე­ბის შემ­დეგ მითხ­რა, ჩემს ლექ­ს­ში შე­ნი ინ­ტო­ნა­ცია გა­მო­ვი­ყე­ნეო: "მინ­და და მინ­და,/ მინ­და და მინ­და,/ მინ­და და მინ­და,/ ვა­დი­დო მინ­და, ღმერ­თი,/ რო­მელ­მაც მე ამომ­ზი­და/ უწყ­ლო, უმ­ზეო, უძი­რო ჭი­დან./ სა­დაც ურიცხ­ვი ბედ­კ­რუ­ლი დარ­ჩა,/ სა­დაც უსაზღ­ვ­როს იტა­ნენ ტან­ჯ­ვას,/ ძნე­ლია ძალ­ზე გაძ­ლე­ბა სა­დაც./ ძლი­ე­რო ყოვ­ლად,/ უშ­ვე­ლე მა­თაც"...

ანი­კა:
- მუხ­რანს ჩე­მი ნო­ვე­ლე­ბი მოს­წონ­და. რე­ჟი­სო­რის ხედ­ვა ჩან­სო, - ამ­ბობ­და. ალ­ბათ, ამი­ტო­მაც მე­კითხე­ბო­და ხში­რად, რა თა­ნა­მიმ­დევ­რო­ბით და­ვაწყო კრე­ბულ­ში ლექ­სე­ბიო და ჩემს აზრს ით­ვა­ლის­წი­ნებ­და კი­დეც. სხვა­თა შო­რის, ჩე­მი ბი­ძის, ვა­ნოს შვი­ლი, კა­ნა­და­ში მცხოვ­რე­ბი მუხ­რა­ნი წერს ლექ­სებს, ოღონდ - ინ­გ­ლი­სუ­რად; ის სიმ­ღე­რებ­საც წერს და თა­ვი­სი ბენ­დიც აქვს. ალ­ბათ ამ მხრივ მას­ში გაგ­რ­ძელ­და გე­ნი. ჩე­მი პა­ტა­რა მუხ­რა­ნი კი ტექ­ს­ტებს არაჩ­ვე­უ­ლებ­რი­ვად რით­მავს. ამას წი­ნათ ლექ­სი წა­ვუ­კითხე. მკითხა, - ვი­სიაო? - მუხ­რა­ნის-მეთ­ქი. - დი­დი­სო? - თან­ხ­მო­ბის ნიშ­ნად თა­ვი რომ და­ვუქ­ნიე, და­ნა­ნე­ბით თქვა, - მე­გო­ნა, ჩე­მი იყოო...



მუხ­რა­ნის გარ­დაც­ვა­ლე­ბის შემ­დეგ მი­სი ლექ­სი თით­ქოს მამ­ხ­ნე­ვებს, ძა­ლას მაძ­ლევს. ხში­რად ზე­პი­რად ვამ­ბობ ხოლ­მე და პა­ტა­რა მუხ­რან­საც ვუ­კითხავ. ეს ლექ­სი კი, თით­ქოს, სულ თან დამ­ყ­ვე­ბა: "დი­ლა გა­თენ­დე­ბა, ვინ იცის, რამ­დე­ნი,/ დღე-ღა­მე დე­და­მი­წას ას­კ­დე­ბა ზვირ­თე­ბად./ ვე­ე­ბერ­თე­ლა ცი­ცი­ნა­თე­ლა ქრე­ბა და ინ­თე­ბა,/ ქრე­ბა და ინ­თე­ბა"...

გა­სა­ო­ცა­რია, რომ პირ­და­პი­რო­ბით გა­მორ­ჩე­ულ მუხ­რან მა­ჭა­ვა­რი­ანს მოკ­რ­ძა­ლე­ბუ­ლი და შე­ფა­რუ­ლი სიყ­ვა­რუ­ლი სცოდ­ნია და სატ­რ­ფი­ა­ლო ლი­რი­კაც ასე­თი­ვე შე­ფა­რუ­ლი აქვს. მი­სი მე­უღ­ლის - ლა­მა­რა ბო­კე­რი­ას მო­გო­ნე­ბე­ბის წიგ­ნი "ძე ქუ­ხი­ლი­სა" დღი­ურ­სა და მე­უღ­ლეს­თან გა­სა­უბ­რე­ბას უფ­რო ჰგავს, ვიდ­რე მშრალ მო­გო­ნე­ბას და თით­ქოს მა­თი დი­დი სიყ­ვა­რუ­ლის მთე­ლი პო­ე­ზი­აც აქ არის თავ­მოყ­რი­ლი: "ჩვე­ნი ცხოვ­რე­ბის სა­უ­კე­თე­სო წლე­ბი ამ შე­ნო­ბას­თან (ი­გუ­ლის­ხ­მე­ბა თბი­ლი­სის სა­ხელ­მ­წი­ფო უნი­ვერ­სი­ტე­ტი - ავტ.), ამ მშვე­ნი­ერ ბაღ­თა­ნაა და­კავ­ში­რე­ბუ­ლი... სწო­რედ უნი­ვერ­სი­ტეტ­ში, ლი­ტე­რა­ტუ­რუ­ლი წრის ერთ-ერთ შეკ­რე­ბა­ზე გი­ხი­ლე შენ პირ­ვე­ლად!.. გა­მო­დის ახო­ვა­ნი, თმა­მოშ­ვე­ბუ­ლი ახალ­გაზ­რ­და და ომა­ხი­ა­ნი ხმით იწყებს ლა­პა­რაკს: "მე მჯე­რა, მო­ვა კა­ცი, პო­ე­ტი! და­ან­თებს ხან­ძარს, შე­ა­ზან­ზა­რებს მთებს, რომ­ლე­ბიც დგა­ნან და ელი­ან... მის ხმა­ზე და­იძ­რე­ბი­ან მყინ­ვა­რე­ბი, მდი­ნა­რე­ე­ბი, აღ­მო­სავ­ლე­თი­დან ზვრე­ბი, და­სავ­ლე­თი­დან ჩა­ის ბუჩ­ქე­ბი, და მის სმე­ნად მო­ვი­დი­ან კაც­ნი და მხეც­ნი... - მე მჯე­რა!" - სტუ­დენ­ტე­ბი და ბე­სა­რი­ონ ჟღენ­ტიც, რო­მე­ლიც ლი­ტე­რა­ტუ­რუ­ლი წრის ხელ­მ­ძღ­ვა­ნე­ლი იყო, გა­ოგ­ნე­ბუ­ლი გის­მენ­დ­ნენ და მე­რე უეც­რად ტა­ში და­უკ­რეს. ეს ახალ­გაზ­რ­და შენ იყა­ვი, მუხ­რან, და პირ­ვე­ლად სწო­რედ იქ გი­ხი­ლე... - ეს მუხ­რან მა­ჭა­ვა­რი­ა­ნია, არა­ვის ჰგავს - ისეთ ლექ­სებს წერ­სო, - ამ­ბობ­დ­ნენ სტუ­დენ­ტე­ბი... ერთ-ერ­თი წიგ­ნის შე­სა­ვალ­ში შენ წერ:

"ერთ მშვე­ნი­ერ დღეს (კურ­თხე­ულ იყოს ის წუ­თი), გა­ვი­ხე­დე, - რას შევ­ხე­დე: სიყ­ვა­რუ­ლი... სიყ­ვა­რუ­ლი არ მეძ­გე­რა!

შო­რით ვკი­დე თვა­ლი: ორ­ფე­რი კა­ბა ეც­ვა (თეთ­რი, - ლურ­ჯი ზო­ლე­ბით)...



"ქა­ლიშ­ვილ­მა, რო­მელ­საც უყ­ვარს ბა­ლა­ხი და წვი­მა, -/ მე გუ­ლი მთხო­ვა ერთ სა­ღა­მოს იმ ქა­ლიშ­ვილ­მა./ ...და მე დი­ლამ­დე ქუ­ჩებ­ში ვი­ა­რე.../ შინ რომ მო­ვე­დი - გუ­ლაღ­მა დავ­წექ, -/ ხე­ლე­ბი თავ­ქ­ვეშ ამო­ვი­ლა­გე./ ქა­ლიშ­ვილ­მა, რო­მელ­საც უყ­ვარს ბა­ლა­ხი და წვი­მა, -/ მე ყვე­ლა­ფე­რი შე­მაყ­ვა­რა იმ ქა­ლიშ­ვილ­მა. სიყ­ვა­რუ­ლის მე­ხუ­თე წელს, ოც­და­ხუ­თი წლი­სამ შე­ვირ­თე ქა­ლი, - ლა­მა­რა ბო­კე­რი­ა"...

...ღმერ­თო დი­დე­ბუ­ლო, რო­გორ მი­ჭირს ამ სტრი­ქო­ნე­ბის წე­რა: ცრემ­ლე­ბი ღა­პა­ღუ­პით ჩა­მომ­დის და ქა­ღალდს მის­ვე­ლებს, სტრი­ქო­ნებს ვე­ღარ ვხე­დავ, - ეს იყო ჩვე­ნი ერ­თად ყოფ­ნის უკა­ნას­კ­ნე­ლი წუ­თე­ბი. შენ ზან­ტად წა­მო­დე­ქი, დინ­ჯად აიარე სცე­ნის­კენ ამა­ვა­ლი კი­ბე და ფრი­დონს გა­და­ეხ­ვიე, - მი­უ­ლო­ცე იუბი­ლე: - "არც მე ვარ პა­ტა­რა, 81-სა ვა­რო!" - უთხა­რი. ავან­ს­ცე­ნა­ზე იდე­ქი... შე­ნე­ბუ­რად ომა­ხი­ა­ნად და­იწყე... მი­სა­სალ­მე­ბე­ლი სიტყ­ვა: ვა­ჟას სიტყ­ვე­ბი "ღმერ­თო, სამ­შობ­ლო მი­ცოცხ­ლე­ო"... თქვი და უეც­რად შე­ჩერ­დი, მაღ­ლა აიხე­დე... წა­მიც და მო­ცე­ლი­ლი­ვით გა­და­ვარ­დი უკან... თით­ქოს ტყვი­ით გან­გ­მი­რუ­ლი მე­ო­მა­რი და­ე­ცაო ბრძო­ლის ველ­ზე... დარ­ბაზ­მა ამო­იგ­მი­ნა... ალ­ბათ ხალ­ხის გმინ­ვა და დრტვინ­ვა მა­რა­დი­სო­ბის გუ­გუ­ნად ჩა­გეს­მო­და... ყვე­ლა ფეხ­ზე წა­მოდ­გა... ჩვენ სცე­ნა­ზე ამოვ­ც­ვივ­დით... ჩვე­ნი შვი­ლიშ­ვი­ლი, ოთხი თვის ფეხ­მ­ძი­მე ანი­კა, მუხ­ლებ­ზე და­ჩო­ქი­ლი ცდი­ლობ­და შენს გა­დარ­ჩე­ნას...

შენ კი ფარ­თოდ გა­ხე­ლი­ლი უძ­რა­ვი თვა­ლე­ბით შო­რეთს გას­ც­ქე­რო­დი... მთე­ლი სა­ქარ­თ­ვე­ლოს თვალ­წინ გა­გი­ჩერ­და გუ­ლი, სას­წა­უ­ლებ­რი­ვად გა­ჩერ­და შე­ნი მა­ჯის სა­ა­თიც... გა­ზაფხულ­ზე და­ი­ბა­დე და გა­ზაფხულ­ზე გა­დახ­ვე­დი მა­რა­დი­სო­ბა­ში... გა­სა­ო­ცა­რი და სუ­ლის­შემ­ძ­ვ­რე­ლია, რომ 1959 წელს და­წე­რილ ლექ­ს­ში "წი­ნას­წარ ხილ­ვა" - შენ იწი­ნას­წარ­მეტყ­ვე­ლე შე­ნი აღ­სას­რუ­ლი: "ოდ­ნავ ზარ­მა­ცი მოძ­რა­ო­ბით წა­მოდ­გა ფეხ­ზე:/ აღ­მარ­თა ხე­ლი, -/ ყუ­რადღე­ბა ითხო­ვა უხ­მოდ./ წუ­თიც და.../ მძლავ­რი,/ ღო­ნი­ე­რი,/ მსუნ­თ­ქა­ვი ლექ­სი -/ უძ­რავ სა­ხე­ებს გა­ნე­ფი­ნა,/ ვი­თარ­ცა შუ­ქი./ მივ­ჩე­რე­ბო­დი:/ ის, - ხან­გ­რ­ძ­ლი­ვი სი­ცოცხ­ლის ღირ­სი, -/ დრო­გა­მოშ­ვე­ბით ირ­ხე­ო­და,/ ვით ქარ­ში მუ­ხა.../ წარ­მო­ვიდ­გი­ნე:/ მოძ­რა­ო­ბის შეწყ­ვე­ტა მი­სი,/ ცხოვ­ლად ვი­ხი­ლე:/ პი­რი­სა­ხე პო­ე­ტის, -/ უხ­მო."

შე­ნი გარ­დაც­ვა­ლე­ბა ასე­თი უჩ­ვე­უ­ლო და გა­მორ­ჩე­უ­ლი ალ­ბათ არ­ს­თა­გამ­რი­გეს, - ღვთის ნე­ბა იყო... ყო­ველ დროს, ყვე­ლა­ფერ­ში გა­მორ­ჩე­უ­ლი ბე­დის­წე­რა..."

ნა­ნა მა­ჭა­ვა­რი­ა­ნი, მუხ­რან მა­ჭა­ვა­რი­ა­ნის ქა­ლიშ­ვი­ლი:
- მა­მა ძა­ლი­ან, ალ­ბათ, ზო­მა­ზე მე­ტა­დაც მიყ­ვარ­და. რო­გორც უნ­და გა­გიკ­ვირ­დეთ, ლექ­სებს ყო­ველ­თ­ვის ჩვენ თვალ­წინ, ხმა­მაღ­ლა წერ­და: მი­მო­დი­ო­და ოთა­ხებ­ში ან, თუ სო­ფელ­ში ვი­ყა­ვით - ეზო­ში და ასე, ზე­პი­რად თხზავ­და, ას­წო­რებ­და, ცვლი­და, ხან­და­ხან მე და დე­და­საც გვე­კითხე­ბო­და აზრს და ლექ­სის მხო­ლოდ სა­ბო­ლოო ვა­რი­ან­ტი გა­დაჰ­ქონ­და ქა­ღალ­დ­ზე. ამი­ტომ ჩემს მეხ­სი­ე­რე­ბა­ში მა­მა ყო­ველ­თ­ვის ლექ­სე­ბით მო­ლა­პა­რა­კე გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი ხმის ადა­მი­ა­ნად დარ­ჩა. უკ­ვე ფი­ლო­ლო­გი ვი­ყა­ვი, სხვა პო­ე­ტე­ბის ლექ­სე­ბის წე­რი­ლო­ბი­თი ვა­რი­ან­ტე­ბი რომ ჩა­მი­ვარ­და ხელთ და გა­მიკ­ვირ­და, რად­გან მე­გო­ნა, ყვე­ლა პო­ე­ტი მა­მა­სა­ვით ზე­პი­რად ქმნი­და თა­ვის შე­მოქ­მე­დე­ბას და მა­სა­ვით მხო­ლოდ უიშ­ვი­ა­თე­სად თუ და­წერ­და რამ­დე­ნი­მე ვა­რი­ან­ტად. გა­სა­ო­ცა­რი ხმის ტემ­ბ­რი ჰქონ­და და გა­მორ­ჩე­უ­ლად კარ­გი დეკ­ლა­მა­ტო­რიც იყო, შე­სა­ნიშ­ნა­ვად კითხუ­ლობ­და სა­კუ­თარ ლექ­სებს. ძა­ლი­ან ვწუხ­ვარ, რომ ყვე­ლა ლექ­სი არ არის ჩა­წე­რი­ლი, არა­და, ეხ­ვე­წე­ბოდ­ნენ, მაგ­რამ ყო­ველ­თ­ვის რა­ღაც მი­ზე­ზით არი­დებ­და თავს...

ირ­მა ხარ­ში­ლა­ძე

კომენტარები

ნათია 2018-02-08 17:01
ჯობია ქართული ასოებით დაწერო ქართული სიტყვა.
keti 2018-02-06 12:52
dauvickari da ertaderti adamiani sakartveloshi ara misi datovebuli nacarmoebit aramed jer misi adamianobit kovel cels zapxulshi argvetshi is molodini iko rodis chavidooda muxrani argvetshi dgesascaulobda argveti didi sikvarulit iko da aris dgemde da ikneba argvetelebistvis muxran machavariani dauvickari da saamako mattvis kovel cels vstumrobdi argvets dasasveneblad tbilisis aristokratebis shekrebis adgili iko kvela dzvirpasi sazogadoebis cevrebi ikrida tavs zapxulobit chemtvisac dauvickaria rogorc kvelastvis koveli clis zapxuli muxran machavariantan shexvedra gmertma natelshi amkopos misi tkbili tbili dauvickari suli

კომენტარის დამატება

მსგავსი სიახლეები