სა­მი თა­ო­ბა ერთ სა­ხე­ლოს­ნო­ში


“სო­სე­ლია Art სტუ­დი­ო” ის სივ­რ­ცეა, რო­მე­ლიც სა­მი თა­ო­ბის თვით­მ­ყო­ფა­დი შე­მოქ­მე­დის სამ­ყა­როს იტევს, თა­ნაც ისე ჰარ­მო­ნი­უ­ლად, რო­გორც ერთ დროს, ძირ­ძ­ვე­ლი ქარ­თუ­ლი ოჯა­ხე­ბი მო­ი­ცავ­და სხვა­დას­ხ­ვა თა­ო­ბას, მა­თი ავ­ტო­ნო­მი­უ­რო­ბი­სა და ასა­კობ­რი­ვი გრა­და­ცი­ის დაც­ვით.

სო­სე­ლი­ე­ბის შე­მოქ­მე­დე­ბი­თი კე­რა არც ამ ტრა­დი­ცი­ას არ­ღ­ვევს, ისი­ნი ოჯა­ხის წევ­რ­თა სა­ნი­მუ­შო ურ­თი­ერ­თო­ბი­თაც გა­მო­ირ­ჩე­ვი­ან და ასე­თი­ვე ერ­თ­გუ­ლე­ბით ემ­სა­ხუ­რე­ბი­ან მოყ­ვასს, სამ­შობ­ლო­სა და პრო­ფე­სი­ას. უსაზღ­ვ­რო მოკ­რ­ძა­ლე­ბის გა­მო ჟურ­ნა­ლის­ტებ­საც ხში­რად თავს არი­დე­ბენ, ამი­ტომ, ჩვე­ნი სტუმ­რო­ბა სო­სე­ლი­ე­ბის უჩ­ვე­უ­ლო და მრა­ვალ­ფეროვან სამ­ყა­რო­ში ექ­ს­კ­ლუ­ზი­უ­რი იქ­ნე­ბა, მეგ­ზუ­რო­ბას კი მას­პინ­ძელ­თა უმცროსი თა­ო­ბის წარ­მო­მად­გე­ნე­ლი, მხატ­ვა­რი დეა სო­სე­ლია გაგ­ვი­წევს.

- დეა, მო­დი,
ბა­ბუ­ა­ზე, ბა­ტონ თენ­გიზ სო­სე­ლი­ა­ზე სა­უბ­რით და­ვიწყოთ, ჩვენ ახ­ლა სწო­რედ მის სა­ხე­ლოს­ნო­ში ვართ... ვი­ცი, რომ ამ სივ­რ­ცე­ში ბა­ბუას­თან ერ­თად მუ­შა­ობ­დი, რო­გორ გა­იხ­სე­ნებ იმ წლებს და ბა­ტონ თენ­გიზს, რო­გორც მხატ­ვარ­სა და პი­როვ­ნე­ბას?


მამა-შვილი - თენგიზ და ირაკლი სოსელიები


- ბა­ბუ­ას ძა­ლი­ან ფა­ქი­ზი ბუ­ნე­ბა და კარ­გი იუმო­რი ჰქონ­და. ყვე­ლას თა­ვა­ზი­ა­ნად და კრძალ­ვით ეპყ­რო­ბო­და. მის­თ­ვის პა­ტა­რა ბავ­შ­ვიც პი­როვ­ნე­ბა იყო. იშ­ვი­ა­თად შემ­ხ­ვედ­რია ასე­თი ღირ­სე­ბის ადა­მი­ა­ნი. უსაზღ­ვ­როდ პრინ­ცი­პუ­ლი იყო და ყო­ველ­თ­ვის შე­მარ­თუ­ლი სა­მარ­თ­ლი­ა­ნო­ბის და­სა­ცა­ვად. დღე არ გა­ვი­დო­და, წიგ­ნი არ წა­ე­კითხა, მუდ­მი­ვად ადევ­ნებ­და თვალს ლი­ტე­რა­ტუ­რულ პე­რი­ო­დულ გა­მო­ცე­მებს, ძა­ლი­ან უყ­ვარ­და პო­ე­ზია. მის ნა­ხა­ტებს სწო­რედ პო­ე­ტუ­რო­ბა გა­მო­არ­ჩევს.

ყო­ფი­ლა შემ­თხ­ვე­ვე­ბი, სა­ხე­ლოს­ნო­ში მი­სულს, ჯერ კი­დევ სვე­ლი ტი­ლო დამ­ხ­ვედ­რია და ბა­ბუ­ას ის ლექ­სი წა­უ­კითხავს, რო­მელ­მაც ნა­მუ­შე­ვა­რი შთა­ა­გო­ნა. ამ სა­ხე­ლოს­ნო­ში თენ­გიზ სო­სე­ლი­ამ და­ახ­ლო­ე­ბით ორ­მო­ცი წე­ლი გა­ა­ტა­რა და ისე­თი სამ­ყა­რო შექ­მ­ნა, ნე­ბის­მი­ერ სტუ­მარს შინ აგ­რ­ძ­ნო­ბი­ნებს თავს. ამ მყუდ­რო და შე­მოქ­მე­დე­ბით გა­რე­მო­ში მრა­ვა­ლი ხე­ლო­ვა­ნი აღ­ზ­რ­დი­ლა. აბი­ტუ­რი­ენ­ტო­ბი­სას მეც მქონ­და ბა­ბუ­ა­ჩემ­თან მე­ცა­დი­ნე­ო­ბის ბედ­ნი­ე­რე­ბა, სწო­რედ მან მო­მამ­ზა­და სამ­ხატ­ვ­რო აკა­დე­მი­ა­ში ჩა­სა­ბა­რებ­ლად. არც მე გა­ვუც­რუე იმე­დი და უფა­სო განყოფილებაზე მოვ­ხ­ვ­დი. ჩე­მი და-ძმა - თამ­თა და ერეკ­ლეც მი­სი მო­წა­ფე­ე­ბი იყ­ვ­ნენ, მა­თაც სამ­ხატ­ვ­რო აკა­დე­მი­აში ჩააბა­რეს.



მარ­თა­ლია, ბა­ბუა მრა­ვა­ლი წე­ლი აკა­დე­მი­ის ლექ­ტო­რი იყო და ხატ­ვას ას­წავ­ლი­და, ლექ­ტო­რე­ბი ჩვენ­და­მი, მი­სი შვი­ლიშ­ვი­ლე­ბი­სად­მი, გან­სა­კუთ­რე­ბით მომ­თხოვ­ნე­ბი იყ­ვ­ნენ. აკა­დე­მი­ის დას­რუ­ლე­ბის შემ­დეგ, ბა­ბუ­ას­თან გა­და­ვე­დი სა­მუ­შა­ოდ. სა­ხე­ლოს­ნო­ში ჩვენ-ჩვე­ნი ად­გი­ლე­ბი გვქონ­და. შე­მოქ­მე­დე­ბი­თად ჩემ­თ­ვის ეს ძალ­ზე ნა­ყო­ფი­ე­რი პე­რი­ო­დი იყო. ერ­თ­მა­ნეთს ყო­ველ­თ­ვის ვუ­ზი­ა­რებ­დით აზ­რებ­სა და ემო­ცი­ებს, გან­საც­ვიფ­რებ­ლად თა­ნა­მედ­რო­ვე ხედ­ვა ჰქონ­და, თუმ­ცა, არ მახ­სოვს ჩემს ნა­მუ­შევ­რებ­ში ჩა­რე­უ­ლი­ყო. მაკ­ვირ­ვებ­და მი­სი უშ­რე­ტი ენერ­გია, სა­ა­თო­ბით, და­უ­ღა­ლა­ვად შე­ეძ­ლო მოლ­ბერ­ტ­თან დგო­მა.

პო­ე­ზი­ას­თან ერ­თად, თენ­გიზ სო­სე­ლი­ას შე­მოქ­მე­დე­ბა ბუ­ნე­ბის ტრფი­ა­ლითაცაა გამ­ს­ჭ­ვა­ლული. ახალ­გაზ­რ­დო­ბი­დან ის სულ მოგ­ზა­უ­რობ­და, ნა­დი­რობ­და, ამ ყვე­ლაფ­რით კი ბუ­ნე­ბას­თან სი­ახ­ლო­ვეს ეს­წ­რაფ­ვო­და. მი­სი შე­მოქ­მე­დე­ბის უმ­თა­ვ­რე­სი საზ­რ­დოც ეს იყო. ნა­დი­რო­ბი­დან დაბ­რუ­ნე­ბუ­ლი ემო­ცი­უ­რად მი­ამ­ბობ­და ხოლ­მე თა­ვის მძაფრ გან­ც­დებს და შთა­ბეჭ­დი­ლე­ბე­ბი ხშირად ტი­ლო­ზე გა­დაჰ­ქო­ნდა. ადა­მი­ა­ნიც სიღ­რ­მი­სე­უ­ლად აინ­ტე­რე­სებ­და, ალ­ბათ, ამი­ტო­მა­ცაა გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი მი­სი გრა­ფი­კუ­ლი პორ­ტ­რე­ტე­ბი. თუ­კი ვინ­მეს და­ხატ­ვას გა­ნიზ­რა­ხავ­და, ჯერ ესა­უბ­რე­ბო­და, ამ დროს ნაკ­ვ­თებს აკ­ვირ­დე­ბო­და და მის ხა­სი­ათს სწავ­ლობ­და. ვფიქ­რობ, თენ­გიზ სო­სე­ლი­ას გრა­ფი­კუ­ლი პორ­ტ­რე­ტე­ბის შეს­რუ­ლე­ბის ტექ­ნი­კი­სა და მიდ­გო­მის შეს­წავ­ლა ხე­ლოვ­ნე­ბათ­მ­ცოდ­ნე­თათ­ვის სა­შუ­რი საქ­მეა.

- ახ­ლა მა­მა­ზე, ასე­ვე მხატ­ვარ ირაკ­ლი სო­სე­ლი­ა­ზე გვი­ამ­ბე. მას უზო­მოდ სა­ინ­ტე­რე­სო და მრა­ვალ­მ­ხ­რი­ვი ბი­ოგ­რა­ფია აქვს, ბა­ტო­ნი ირაკ­ლი არის: მხატ­ვა­რი, მთამ­ს­ვ­ლე­ლი, ფო­ტოგ­რა­ფი, ოპე­რა­ტო­რი და მრა­ვა­ლი დო­კუ­მენ­ტუ­რი ფილ­მის ავ­ტო­რი.

- დი­ახ, მხატ­ვ­რო­ბის გარ­და, მა­მას ად­რე­უ­ლი პე­რი­ო­დი­დან­ვე იტა­ცებ­და მთა. 18 წლის ასა­კი­დან უკ­ვე სა­კუ­თარ ექ­ს­პე­დი­ცი­ებს აწყობ­და და ხელ­მ­ძღ­ვა­ნე­ლობ­და სამ­ხ­რეთ და ჩრდი­ლო კავ­კა­სი­ა­ში, აწარ­მო­ებ­და აღ­წე­რას, ფო­ტო და კი­ნო გა­და­ღე­ბებს. და­უგ­როვ­და უნი­კა­ლუ­რი მა­სა­ლა, არ­ქი­ვის დი­დი ნა­წი­ლი ჯერ არ გა­სა­ჯა­რო­ე­ბუ­ლა. ავ­ტო­რია დო­კუ­მენ­ტუ­რი ფილ­მე­ბი­სა: „ყე­ლის ვულ­კა­ნუ­რი ზე­გა­ნი“ (1990წ.); „ქის­ტე­თი“ (1991 წ.); „უშ­ბა“ (1992 წ.); „თი­კა­ნა­ძის მწვერ­ვა­ლი“ (1992 წ.); „თე­ბუ­ლოს მთა“ (1993 წ.); „მიღ­მა­ხე­ვი-მუ­ცოს თე­მი“ (1993 წ.) და სხვ.

- ბა­ტო­ნი ირაკ­ლი 20 წე­ლი გერ­მა­ნი­ა­ში, კერ­ძოდ, ბერ­ლინ­ში ცხოვ­რობ­და და სის­ტე­მა­ტუ­რად მო­ნა­წი­ლე­ობ­და ევ­რო­პის სხვა­დას­ხ­ვა ქვეყ­ნის გა­მო­ფე­ნებ­ში, გვი­ამ­ბე ამ პე­რი­ო­დის შე­სა­ხებ.
- ეს ოცი წე­ლი შე­მოქ­მე­დე­ბი­თად ძა­ლი­ან აქ­ტი­უ­რი და ნა­ყო­ფი­ე­რი იყო მთე­ლი ოჯა­ხის­თ­ვის. რად­გან ყვე­ლა­ნი მხატ­ვ­რე­ბი ვართ, მათ შო­რის დე­და­ჩე­მიც, მე­დეა კას­რა­ძე, ამი­ტომ, ჩვენც ხში­რად ჩავ­დი­ო­დით ევ­რო­პა­ში და ერ­თობ­ლი­ვად ვმო­ნა­წი­ლე­ობ­დით სა­ერ­თა­შო­რი­სო გა­მო­ფე­ნებ­ში: საფ­რან­გეთ­ში, გერ­მა­ნი­ა­ში, ჰო­ლან­დი­ა­ში, ბელ­გი­ა­სა და სხვა­გან. ეს ჩვენ­თ­ვის უაღ­რე­სად დი­დი გა­მოც­დი­ლე­ბა იყო. ამ გა­მო­ფე­ნე­ბის ორ­გა­ნი­ზა­ტო­რიც მა­მა გახ­ლ­დათ, ფაქ­ტობ­რი­ვად, მან ითა­ვა ხე­ლო­ვან­თა ოჯა­ხის არტმე­ნე­ჯე­რო­ბა.

- რო­გორც ვი­ცი, სტუ­დია ერ­თ­გ­ვარ სას­წავ­ლო კე­რა­დაც იქ­ცა - აქ ტარ­დე­ბა მას­ტერ­კ­ლა­სე­ბი მხატ­ვ­რო­ბი­თა თუ ხატ­ვის შეს­წავ­ლით და­ინ­ტე­რე­სე­ბულ­თათ­ვის, თა­ვი­ანთ ცოდ­ნას კი ბა­ტო­ნი ირაკ­ლი და ქალ­ბა­ტო­ნი მე­დეა უზი­ა­რე­ბენ... რო­გორ მიმ­დი­ნა­რე­ობს ეს პრო­ცე­სი?
- ეს უწყ­ვე­ტი პრო­ცე­სია... რო­გორც გითხა­რით, ამ სა­ხე­ლოს­ნო­ში ბა­ბუა რამდენიმე ათე­უ­ლი წელი ას­წავ­ლი­და, მი­სი გარ­დაც­ვა­ლე­ბის შემ­დეგ კი არ გა­ნე­ლე­ბუ­ლა სურ­ვი­ლი, რომ თენ­გიზ სო­სე­ლი­ას სა­ხე­ლოს­ნო­ში გაგ­რ­ძე­ლე­ბუ­ლი­ყო მი­სი დაწყე­ბუ­ლი საქ­მი­ა­ნო­ბა და ტრა­დი­ცი­ის უწყ­ვე­ტო­ბა ჩემ­მა მშობ­ლებ­მა იტ­ვირ­თეს.

- დეა, ახ­ლა ახალ­გაზ­რ­და თა­ო­ბა­ზე გა­და­ვი­ნაც­ვ­ლოთ, შე­ნი უმ­ც­რო­სი და, თამ­თა, მო­დის დი­ზა­ი­ნე­რია, შე­ნი ძმა ერეკ­ლე კი - არ­ქი­ტექ­ტუ­რის ფა­კულ­ტე­ტის სტუ­დენ­ტი...
- ჩე­მი და უჩ­ვე­უ­ლოდ არა­ორ­დი­ნა­რუ­ლი და ექ­ს­ტრა­ვა­გან­ტუ­რია, ეს მის ნა­მუ­შევ­რებ­შიც აისა­ხე­ბა. ქმნის კოს­ტი­უ­მე­ბის ძალ­ზე ორი­გი­ნა­ლურ დი­ზა­ინს, ტყა­ვის აქ­სე­სუ­ა­რებს, გრა­ფი­კულ ნა­მუ­შევ­რებს, რო­მელ­თაც შემ­დ­გომ სკულ­პ­ტუ­რე­ბად აქ­ცევს. პრო­ფე­სი­უ­ლი დო­ნის ასა­მაღ­ლებ­ლად, ამ­ჟა­მად, ოჯახ­თან ერ­თად, ამე­რი­კა­ში ცხოვ­რობს. აქ­ტი­უ­რად მო­ნა­წი­ლე­ობს გა­მო­ფე­ნებ­ში, აპი­რებს სპე­ცი­ა­ლო­ბით სწავ­ლის გაგ­რ­ძე­ლე­ბას და პრაქ­ტი­კის გაღ­რ­მა­ვე­ბას.

ჩე­მი ძმა, ერეკ­ლე სო­სე­ლია, თბი­ლი­სის სამ­ხატ­ვ­რო აკა­დე­მი­ის არ­ქი­ტექ­ტუ­რის ფა­კულ­ტე­ტის სტუ­დენ­ტია, სწავ­ლობს სა­თავ­გა­და­სავ­ლო ტუ­რიზ­მის სკო­ლა­შიც, მი­მარ­თუ­ლე­ბით - სა­ფეხ­მავ­ლო გამ­ყო­ლი მა­ღალ­მ­თი­ან რე­გი­ო­ნებ­ში. ძა­ლი­ან აქ­ტი­უ­რი ადა­მი­ა­ნია, მა­საც უყ­ვარს მთა, ექ­ს­ტ­რე­მა­ლუ­რი გა­რე­მო, ამი­ტომ მუდ­მივ ძი­ე­ბა­სა და თავ­გ­ადა­სავ­ლებ­შია. მა­მა­სა­ვით ერეკ­ლე­საც ემარ­ჯ­ვე­ბა ფო­ტო- და ვი­დეო გა­და­ღე­ბა, ამი­ტომ ფო­ტო­ა­პა­რა­ტი და ვი­დე­ო­კა­მე­რა მი­სი გა­ნუყ­რე­ლი თა­ნამ­გ­ზავ­რია.

- დეა, შენს შე­მოქ­მე­დე­ბა­ზე რას გვეტყ­ვი?
- ჩე­მი ძი­რი­თა­დი საქ­მი­ა­ნო­ბა ფერ­წე­რაა, თუმ­ცა, ვმუ­შა­ობ სხვა­დას­ხ­ვა მე­დი­ა­შიც: ინ­ს­ტა­ლა­ცია, ვი­დე­ო­არ­ტი, ფო­ტოგ­რა­ფია, წიგ­ნის ილუს­ტ­რა­ცია... ეს ყვე­ლა­ფე­რი კი ჩე­მი შე­მოქ­მე­დე­ბი­თი პრო­ცე­სის შე­მავ­სე­ბე­ლია.

- რამ­დე­ნი­მე თვის წინ ძა­ლი­ან სა­ინ­ტე­რე­სო წიგ­ნ­ზე მო­გი­წია მუ­შა­ო­ბამ. გა­მო­ი­ცა ოტია იოსე­ლი­ა­ნის თა­ო­ბებს შო­რის დი­ა­ლო­გი. ავ­ტო­რის აქამ­დე გა­მო­უქ­ვეყ­ნე­ბე­ლი 80-მდე წე­რი­ლი და­ასუ­რა­თე­, რო­გო­რი იყო მუ­შა­ო­ბის პრო­ცე­სი და რამ­დე­ნად სა­ე­ტა­პოა შენ­თ­ვის ეს პრო­ექ­ტი?
- სი­ხა­რუ­ლით დავ­თან­ხ­მ­დი, ვერც კი წარ­მო­ვიდ­გენ­დი, ასე­თი რთუ­ლი შე­სას­რუ­ლე­ბე­ლი თუ იქ­ნე­ბო­და. დი­დი გა­მოწ­ვე­ვის წი­ნა­შე აღ­მოვ­ჩ­ნ­დი - რამ­დე­ნად დავ­ძ­ლევ­დი ტექ­ს­ტის სირ­თუ­ლეს და მი­ვაგ­ნებ­დი იმ ვი­ზუ­ა­ლურ ხერ­ხებს, რომ­ლე­ბიც სა­დად, მაგ­რამ ტე­ვა­დად გად­მოს­ცემ­და ავ­ტო­რი­სე­ულ სათ­ქ­მელს. ხატ­ვის პრო­ცეს­მა და­ახ­ლო­ე­ბით ერ­თ წე­ლს გას­ტა­ნა. ამ წიგ­ნ­ზე მუ­შა­ო­ბამ სრუ­ლე­ბით სხვა მი­მარ­თუ­ლე­ბით წა­მიყ­ვა­ნა და გა­მო­სახ­ვის ის ფორ­მე­ბი და სა­შუ­ა­ლე­ბე­ბი აღ­მო­მა­ჩე­ნი­ნა, რა­ზეც აქამ­დე არც მი­ფიქ­რია. სა­ბო­ლო­ოდ, მშვე­ნი­ე­რი წიგ­ნი გა­მო­ვი­და. წარ­დ­გე­ნის პა­რა­ლე­ლუ­რად, წიგ­ნის­თ­ვის შექ­მ­ნი­ლი ჩე­მი ილუს­ტ­რა­ცი­ე­ბის ექ­ს­პო­ზი­ცი­აც მო­ეწყო. ჩემ­და გა­სა­ხა­რად, წიგ­ნ­მაც და ილუს­ტ­რა­ცი­ებ­მაც ბ-ნი ოტია იოსე­ლი­ა­ნის ოჯა­ხი­სა და მკითხ­ვე­ლის დი­დი მო­წო­ნე­ბა და­იმ­სა­ხუ­რეს.

- მა­ნამ­დე თუ გქო­ნია წიგ­ნის ილუს­ტ­რი­რე­ბის გა­მოც­დი­ლე­ბა?
- დი­ახ, გა­ფორ­მე­ბუ­ლი მაქვს ნო­დარ დუმ­ბა­ძის წიგ­ნი „HELLADOS“ და თურ­ქეთ­ში მცხოვ­რე­ბი ქარ­თ­ვე­ლი მწერ­ლის, ფარ­ნა-ბე­ქა ჩი­ლაშ­ვი­ლის ზღა­პა­რი „ნამ­ცე­ცა“, უფ­რო ად­რე ლი­ტე­რა­ტუ­რულ ჟურ­ნა­ლებ­თა­ნაც ვთა­ნამ­შ­რომ­ლობ­დი.

- ამ­ჟა­მად რა თე­მა­ტი­კას უტ­რი­ა­ლებ, რა ეტა­პია შენს შე­მოქ­მე­დე­ბა­ში?
- ახ­ლა კვლავ აქ­ტი­უ­რად ვმუ­შა­ობ ფერ­წე­რა­ში, ვცდი­ლობ, ნა­მუ­შევ­რე­ბი ახალ-ახა­ლი თე­მე­ბით გა­ვამ­დიდ­რო. საზღ­ვარ­გა­რეთ მრა­ვალ გა­მო­ფე­ნა­ში მო­ნა­წი­ლე­ო­ბის შემ­დ­გომ, სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში პერ­სო­ნა­ლუ­რი გა­მო­ფე­ნის მოწყო­ბა მინ­და.

- სა­მი თა­ო­ბა ერთ სა­ხე­ლოს­ნო­ში - დეა, რო­გორ ფიქ­რობ, რა აერ­თიანებს და რა გა­ნას­ხ­ვა­ვებს ამ თა­ო­ბებს?
- გვა­ერ­თი­ა­ნებს ხე­ლოვ­ნე­ბი­სად­მი დი­დი სიყ­ვა­რუ­ლი და გან­გ­ვას­ხ­ვა­ვებს ინ­დი­ვი­დუ­ა­ლიზ­მი. ოჯა­ხის ყვე­ლა წევრს მუ­შა­ო­ბის მხო­ლოდ მის­თ­ვის ჩვე­უ­ლი სტი­ლი და ხელ­წე­რა აქვს.

ესა­უბ­რა სო­ფიო ჯა­ფა­რი­ძე

კომენტარის დამატება

მსგავსი სიახლეები