მოგზაურობა ოტია იოსელიანის სახლ-კარში

პრო­ზა­ი­კო­სი, პო­ე­ტი, დრა­მა­ტურ­გი, კი­ნოს­ცე­ნა­რის­ტი - ოც­და­ა­თამ­დე ენა­ზე თარ­გ­მ­ნი­ლი წიგ­ნის ავ­ტო­რი, ას­ზე მე­ტი თე­ატ­რის სცე­ნა­ზე გა­თა­მა­შე­ბუ­ლი პი­ე­სე­ბის შემ­ქ­მ­ნე­ლი, იაპო­ნი­ა­ში ექ­ვ­ს­ჯერ გა­მო­ცე­მუ­ლი “ყვე­ლა­ზე ღო­ნი­ე­რი ბი­ჭის” ამ­ბე­ბის მეზღაპ­რე, შე­მოქ­მე­დე­ბის ათ­ტო­მე­უ­ლის მფლო­ბე­ლი; წიგ­ნე­ბის სა­ერ­თო ტი­რა­ჟი - ექვს მი­ლი­ო­ნამ­დე.

სა­ით, მსოფ­ლიო რუ­კის რო­მელ წერ­ტილს მი­აბ­ჯი­ნე გო­ნე­ბის თვა­ლი, ძვირ­ფა­სო მკითხ­ვე­ლო?! შვე­დე­თის აკა­დე­მი­ის დი­დი დარ­ბა­ზი ხომ არ წარ­მო­გიდ­გა თვალ­წინ და კა­თედ­რას­თან მდგო­მი, ლი­ტე­რა­ტუ­რუ­ლი პრე­მი­ის მო­ლო­დი­ნით გუ­ლაძ­გე­რე­ბუ­ლი ჩი­ლე­ლი, კო­ლუმ­ბი­ე­ლი, შვე­დი, იტა­ლი­ე­ლი ან გერ­მა­ნე­ლი შე­მოქ­მე­დი?! იქ­ნებ წი­თელ ხა­ლი­ჩა­ზე ხელ­ჯო­ხით, ცი­ლინ­დ­რით ან პირ­ში სი­გა­რით დინ­ჯად და ამა­ყად მი­მა­ვა­ლი, პა­პა­რა­ცე­ბით ალ­ყა­შე­მორ­ტყ­მუ­ლი
რო­მე­ლი­მე მდიდ­რუ­ლი რან­ჩოს, სა­სახ­ლი­სა თუ კუნ­ძუ­ლის მფლო­ბე­ლი მწე­რა­ლი წარ­მო­გე­სა­ხა?! ცდე­ბით, ჩა­ყე­ვით სტრი­ქო­ნებს ბო­ლომ­დე, ახ­ლა სწო­რედ მი­სი პორ­ტ­რე­ტის კონ­ტუ­რებს მოვ­ხა­ზავთ.



უმაღ­ლე­სი გა­ნათ­ლე­ბა არ მი­უ­ღია, წყალ­ტუ­ბოს რა­ი­ო­ნის სო­ფელ გვიშ­ტიბ­სა და “ჩი­ნე­ბუ­ლად დამ­თავ­რე­ბულ მწერ­ლის აკა­დე­მი­ას - უბე­დურ ბავ­შ­ვო­ბას” უმად­ლის სა­კუ­თარ ცოდ­ნა-გა­ნათ­ლე­ბას! მაგ­რამ მო­მა­ვა­ლი მწერ­ლის ცხოვ­რე­ბას აუწო­ნა­ვი ამა­გი ბე­ბი­ამ – ქრის­ტი­ნა ავა­ლი­ან­მა დას­დო: “პირ­ვე­ლი სიტყ­ვა მის კალ­თა­ში ვთქვით და პირ­ვე­ლი ან­ბა­ნიც მან გვას­წავ­ლა. მან გვა­ზი­ა­რა ენის ჯა­ვარ­სა და სი­ნა­ტი­ფეს. რაც ბე­ბი­ამ იცო­და, უკ­ლებ­ლად ვი­ცი”.

იცის, რომ რაც უნ­და ომი, სი­ცი­ვე, შიმ­ში­ლი ეტე­ვე­ბო­დეს, სხვი­სი არც რა უნ­და ინ­დო­მოს, არც ვინ­მეს ეზო-კარ­მი­და­მოს შე­ა­ტო­ვოს თვა­ლი და არც სხვის ქო­ნე­ბას, სა­კუ­თა­რი მკლა­ვი­სა და ჯა­ნის იმე­დად უნ­და იყოს ამ წუ­თი­სა და ტან­ჯ­ვის სო­ფელ­ში. “გა­მო­ი­ტან­ჯა” კი­დეც ერ­თი წლით უმ­ც­როს ძმას­თან ერ­თად: ცხოვ­რე­ბას არც ომის სი­ა­ვე და­უკ­ლია - უმ­ცი­რე­სი სარ­ჩო­სათ­ვის ყა­მი­რი მი­წის ტეხ­ვა, ყა­ვარ­მორ­ღ­ვე­ულ სახ­ლ­ში წლო­ბით ჩა­მო­მა­ვა­ლი თოვლ-წვი­მის ატა­ნა, “გა­დაღ­ლე­ტი­ლი შარ­ვ­ლი­თა თუ და­სა­კე­რე­ბე­ლი ფეხ­საც­მ­ლით” სი­ა­რუ­ლი, მაგ­რამ რო­გორ შე­უ­თავ­სებ­ლად და წარ­მო­უდ­გენ­ლა­დაც უნ­და გეჩ­ვე­ნოთ, ამ ვი­თა­რე­ბამ წიგ­ნი და რვე­უ­ლი მა­ინც ვერ გა­აგ­დე­ბი­ნა ხე­ლი­დან: “მე რომ ჩე­მი ძმის პირ­და­ღე­ბულ წუ­ღას ვა­კე­რებ­დი, ან ნა­ჯა­ხის ტარს ვა­გებ­დი, იგი “ვეფხის­ტყა­ო­სანს” ხმა­მაღ­ლა კითხუ­ლობ­და და თერ­თ­მე­ტი კლა­სი თით­ქ­მის სულ მოს­მე­ნით შე­ვის­წავ­ლე. მი­უ­ხე­და­ვად ასე­თი მო­უც­ლე­ლო­ბი­სა, თუ ხელთ რა­ი­მე ლი­ტე­რა­ტუ­რა ჩაგ­ვი­ვარ­დე­ბო­და, წა­უ­კითხავს არ ვუშ­ვებ­დით”.

ამ­გ­ვა­რი­ვე სი­ბე­ჯი­თით მო­უხ­და ცხოვ­რე­ბის სქელ­ტა­ნი­ა­ნი წიგ­ნის კითხ­ვაც, რომ­ლის ზო­გი­ერ­თი გვერ­დი ძალ­ზე სა­ხა­ლი­სოც გა­მოდ­გე­ბო­და ხოლ­მე, ხში­რად კი გა­გუ­ლის­დე­ბო­და და სწო­რედ მა­შინ, იცოცხ­ლე, ხე­ლი­და­ნაც ყვე­ლა­ფე­რი გა­მოს­დი­ო­და: მოთხრობები, ნო­ვე­ლე­ბი, რო­მა­ნე­ბი, პი­ე­სე­ბი, სცე­ნა­რე­ბი. მარ­თა­ლია, ხატ­ვის სიყ­ვა­რულ­მა აკა­დე­მი­ა­ში ვერ მო­ახ­ვედ­რა, მაგ­რამ სა­ნუ­გე­შოდ ისიც იკ­მა­რა, თა­ვის დრო­ზე შა­ლი­ა­პი­ნიც რომ არ მი­ი­ღეს ოპე­რის “ხორ­ში”.

ბო­ლო ხანს ბა­ტონ ოტი­ას­თან შეხ­ვედ­რის სურ­ვი­ლი ამეკ­ვი­ა­ტა. ფიქ­რი­სა და გარ­ჯის კა­ცის უჩ­ვე­უ­ლო სამ­ყო­ფე­ლიც ცხა­დად წარ­მო­ვი­სა­ხე - მი­სი ნა­ოს­ტა­ტა­რი ბუხ­რი­თა და მი­სი­ვე გა­მარ­თუ­ლი სკე­ბით. იმა­ზეც ვი­ფიქ­რე, რა თე­მა­ზე ვი­სა­უბ­რებ­დით, ვი­ნერ­ვი­უ­ლე კი­დეც - არა­ფე­რი წა­მომ­ც­დეს ისე­თი, ბა­ტონ­მა ოტი­ამ “ბჟუ­ტუ­რად” მო­ნათ­ლოს-მეთ­ქი. კაც­მა რომ თქვას, ან კი რა სა­ჭი­როა თა­ვის მო­ბეზ­რე­ბა, დი­დი მწერ­ლის მრა­ვალ­ჟან­რო­ვან შე­მოქ­მე­დე­ბა­ში ხომ “სამ­ყა­რო­ულ” ყვე­ლა კითხ­ვა­ზე პა­სუ­ხი უკ­ვე გა­ცე­მუ­ლია.



აბა, რას ჰკითხავ - სიყ­ვა­რუ­ლი არ­სე­ბობს თუ არა და თუ არ­სე­ბობს, რამ­დენ ხანს ცოცხ­ლობ­სო? მყის­ვე მო­გი­გებთ: “სიყ­ვა­რუ­ლი თა­ვის­თა­ვად მო­ვაო. ერთ მშვე­ნი­ერ დღეს, ისე, რომ შენ არა­ფერ შუ­ა­ში ხარ, ად­გე­ბა და მო­ვა, ჩა­მო­გი­სახ­ლ­დე­ბა და დღე­და­ღამ საშ­ველს არ მოგ­ცემს... იმა­საც ამ­ბო­ბენ: რა­ვარც მო­ვა, ისე წა­ვაო... ისემც რა ვუთხ­რა მე მა­გის მთქმელს და დამ­ჯე­რეს! გა­გი­გო­ნია, მე­ტი არაა ჩე­მი მტე­რი! არა, ბა­ტო­ნო, არა­ვინ მო­გატყუ­ოთ, არ და­ი­ჯე­როთ, თა­ვი უბე­დუ­რე­ბა­ში არ ჩა­იგ­დოთ! რად მინ­და სხვი­სი ნათ­ქ­ვა­მის ნათ­ქ­ვა­მი ან წიგ­ნებ­ში მო­გო­ნი­ლი რო­მა­ნის გახ­სე­ნე­ბა; რა­ვა, სა­ლა­პა­რა­კოდ და სა­მა­გა­ლი­თოდ ჩე­მი ამ­ბა­ვი არ მე­ყო­ფა!..”

იქ­ნებ სიკ­ვ­დილ­ზე, კა­ცობ­რი­ო­ბის ამ და­უნ­დო­ბელ და სა­შიშ მტერ­ზე გვე­კითხა რა­მე? არც ამ კითხ­ვის პა­სუხს და­ა­ხა­ნებს: “სა­ერ­თოდ, სიკ­ვ­დი­ლით არ უნ­და იზო­მე­ბო­დეს ში­ში­ო”, - გეტყ­ვით. კა­ცო­ბა? კა­ცო­ბა რით უნ­და იზო­მე­ბო­დეს, ბ-ნო ოტია? - “ყო­ვე­ლი დღე ადა­მი­ა­ნის კა­ცო­ბის გა­მოც­დაა და­ბა­დე­ბი­დან სიკ­ვ­დი­ლამ­დე. კა­ცის ცხოვ­რე­ბა ყო­ველ­დღე უფ­ს­კ­რუ­ლის პირ­ზე ბორ­ძიკს ჰგავს... რა­კი მა­ინც მო­სულ­ხარ და ჯა­ხი­რობ, თუ ქვეყ­ნის უკე­თე­სი არა, მთა­ში მი­კარ­გუ­ლი ერ­თი სოფ­ლის უარე­სი ვინ­მე მა­ინც არ უნ­და იყო, რომ მე­ზობ­ლის გო­გოს გა­მარ­ჯო­ბის თქმა არ გა­უ­ჭირ­დეს”. აკი ვთქვი, ყვე­ლა კითხ­ვის პა­სუხს იპო­ვით-მეთ­ქი ბა­ტონ ოტი­ას­თან...

მად­ლო­ბა ღმერთს, რომ არც ცხრა მთა და ზღვა მაქვს გა­და­სა­ლა­ხი, არც სხვა ქვეყ­ნის აკა­დე­მი­ა­სა თუ გა­ფუ­ფუ­ნე­ბულ ვი­ლა­ში მყავს სა­ძებ­ნე­ლი ჩე­მი მწე­რა­ლი, “მარ­ტო­ო­ბით გან­წ­მენ­დი­ლი სუ­ლის” შე­მოქ­მე­დი.

იმე­რუ­ლი კო­ინ­და­რია მი­სი წი­თე­ლი ხა­ლი­ჩა, გა­ნუყ­რე­ლი თა­ნამ­გ­ზავ­რი და ფიქ­რ­თა “მლამ­ბა­ვი” - თი­თებს შო­რის უქ­რო­ბად მხრჩო­ლა­ვი ჩი­ბუ­ხი, ხო­ლო ყვე­ლა აკა­დე­მი­ის ჯილ­დო­სა თუ ქვეყ­ნი­ურ სი­კე­თე­ზე აღ­მა­ტე­ბუ­ლი - ის პა­ტა­რა ტკი­ვი­ლე­ბი და სი­ხა­რუ­ლი, სადღაც შე­უმ­ჩ­ნევ­ლად რომ ეტყო­ბა, არ აწუ­ხებს და რომ­ლე­ბიც ზოგ­ჯერ მა­ინც “უმ­ტ­კივ­ნე­უ­ლოდ სტკი­ვა”.

(ა­მო­ნა­რი­დი სო­ფიო ჯა­ფა­რი­ძის წე­რი­ლი­დან "მარტოობით განწმენდილი სული")

"ოტია იოსე­ლი­ა­ნი ცხოვ­რობ­და წყალ­ტუ­ბო­ში, თა­ვი­სი­ვე ხე­ლით აგე­ბულ ლა­მაზ ოდა-სახ­ლ­ში, სა­დაც თავს იწო­ნებს ოტი­ა­სა­ვე ხე­ლით გა­კე­თე­ბუ­ლი ბუ­ხა­რი. ოტია იოსე­ლი­ანს სახ­ლის მე­ო­რე სა­რუ­ლი დათ­მო­ბი­ლი აქვს ლი­ტე­რა­ტუ­რუ­ლი სა­ლო­ნი­სათ­ვის. სა­ლონს სა­ქარ­თ­ვე­ლოს სხვა­დას­ხ­ვა კუთხი­დან სტუმ­რო­ბენ მწერ­ლე­ბი, ხე­ლოვ­ნე­ბის მუ­შა­კე­ბი და ატა­რე­ბენ ლი­ტე­რა­ტუ­რულ სა­ღა­მო­ებს.

მწე­რალს დარ­ჩა სა­მი შვი­ლი – ბა­ჩო, მა­ნო და და­ჩი, რო­მელ­თა სა­ხე­ლე­ბი კარ­გა­დაა ნაც­ნო­ბი მი­სი ნა­წარ­მო­ე­ბე­ბის მკითხ­ვე­ლი­სათ­ვის.



ოფი­ცი­ა­ლუ­რი ბი­ოგ­რა­ფი­ი­დან...

“ამ მდუ­ღა­რე­გა­დას­ხმულ ჩემს ბი­ოგ­რა­ფი­ა­ში, – წერს ოტია იოსე­ლი­ა­ნი, – ვერც ერ­თი ნა­თე­ლი დღე ვერ გა­მოვ­ძებ­ნე. რაც არ იყო, რას გა­მო­ძებ­ნი”...

ოტი­აც და მი­სი უმ­ც­რო­სი ძმა შალ­ვაც ჯერ კი­დევ აკ­ვან­ში იყ­ვ­ნენ, რო­დე­საც მა­მა გარ­და­ეც­ვა­ლათ. ორ აკ­ვანს შო­რის ქვრი­ვად დარ­ჩე­ნილ დე­დას - ლი­ზა (ცუ­ცა) ალაშ­ვილს მე­ტად გა­უ­ჭირ­და ობ­ლე­ბის გაზ­რ­და, თუმ­ცა ოჯახ­ში იმ­ყო­ფე­ბოდ­ნენ მწერ­ლის ბე­ბია და მა­მი­და, რომ­ლებ­მაც მო­მა­ვალ­ში დი­დი გავ­ლე­ნა მო­ახ­დი­ნეს მის პი­როვ­ნე­ბად ჩა­მო­ყა­ლი­ბე­ბა­ში. ოტია და მი­სი ძმა წყალ­ტუ­ბოს სკო­ლა­ში ერ­თად შე­ვიდ­ნენ. მე­სა­მე კლა­სი­დან ის მა­მი­დამ, რო­მე­ლიც რუ­სუ­ლი ენის მას­წავ­ლე­ბე­ლი იყო, გვიშ­ტი­ბის მე­ზობ­ლად სო­ფელ გუ­ბის­წყალ­ში წა­იყ­ვა­ნა სას­წავ­ლებ­ლად.

ბავ­შ­ვე­ბი ყო­ველ შა­ბათ-კვი­რას შინ ბრუნ­დე­ბოდ­ნენ და მა­მი­სე­ულ სა­კარ­მი­და­მო ნაკ­ვეთს უვ­ლიდ­ნენ. მწერ­ლის დე­და იმ დრო­ი­სათ­ვის წყალ­ტუ­ბო­ში ერთ-ერთ სა­ნა­ტო­რი­უმ­ში მუ­შა­ობ­და და ცდი­ლობ­და, იქ აღე­ბუ­ლი ორი­ო­დე კა­პი­კით დახ­მა­რე­ბო­და ოჯახს. დე­დას ძა­ლი­ან უჭირ­და ოჯა­ხის გაძღო­ლა და ნა­თე­სა­ვე­ბის რჩე­ვით, გა­დაწყ­ვი­ტა, ვინ­მე მშრო­მელ, პა­ტი­ო­სან კაც­ზე გათხო­ვი­ლი­ყო. მაგ­რამ ოტი­ას დე­დის ეს ნა­ბი­ჯი დაგ­ვი­ა­ნე­ბუ­ლი აღ­მოჩ­ნ­და, რად­გა­ნაც ათი-თერ­თ­მე­ტი წლის ბი­ჭებ­მა მე­ტად მტკივ­ნე­უ­ლად გა­ნი­ცა­დეს დე­დის გათხო­ვე­ბა, არ გაჰ­ყ­ვ­ნენ ქუ­თა­ის­ში და მა­მი­სე­ულ სახ­ლ­ში ბე­ბი­ას­თან და მა­მი­დას­თან დარ­ჩე­ნა არ­ჩი­ეს. დე­დის გათხო­ვე­ბამ უმა­მო­ბას უდე­დო­ბაც და­უ­მა­ტა. ეს გან­ც­დე­ბი კარ­გად აქვს მწე­რალს გად­მო­ცე­მუ­ლი თა­ვის მო­გო­ნე­ბებ­ში, რომ­ლის სა­თა­უ­რის წა­კითხ­ვაც კი სევ­დას გგვრის - ,,დე­და გათხოვ­და”.

ოტი­ას და მის უმ­ც­როს ძმას ბე­ბია და მა­მი­და ზრდიდ­ნენ. ბე­ბი­ამ, ქრის­ტი­ნა გი­გოს ასულ­მა ავა­ლი­ან­მა, დი­დი რო­ლი ითა­მა­შა მწერ­ლის პი­როვ­ნე­ბად ჩა­მო­ყა­ლი­ბე­ბა­ში.



ოტი­ას უმაღ­ლე­სი გა­ნათ­ლე­ბა არ მი­უ­ღია. 1959-61 წლებ­ში და­ამ­თავ­რა სა­კავ­ში­რო მწე­რალ­თა კავ­ში­რის უმაღ­ლე­სი ლი­ტე­რა­ტუ­რუ­ლი კურ­სე­ბი მოს­კოვ­ში, სა­დაც სა­ქარ­თ­ვე­ლოს მწე­რალ­თა კავ­ში­რი­დან გაგ­ზავ­ნეს. რუ­სეთ­ში ყოფ­ნის დროს გარ­და­ეც­ვა­ლა “ქვეყ­ნის უკე­თე­სი ბე­ბი­ა”, რაც ძა­ლი­ან გა­ნი­ცა­და.

...ოტი­ამ სკო­ლა­ში გა­იც­ნო ქე­თე­ვან ფან­ცხა­ვა, რო­მე­ლიც მათ­თან მეშ­ვი­დე კლას­ში გად­მო­ვი­და. მოგ­ვი­ა­ნე­ბით კი ქე­თე­ვა­ნი მი­სი მე­უღ­ლე გახ­და. სკო­ლის დამ­თავ­რე­ბის შემ­დეგ ქე­თომ და ოტი­ამ ქუ­თა­ი­სის პე­და­გო­გი­ურ ინ­ს­ტი­ტუტ­ში ჩა­ა­ბა­რეს, თუმ­ცა მო­მა­ვა­ლი მწე­რა­ლი იქ დიდ­ხანს არ გა­ჩე­რე­ბუ­ლა. პირ­ველ კურ­ს­ზე­ვე მი­ა­ტო­ვა ინ­ს­ტი­ტუ­ტი და თბი­ლი­სის სამ­ხატ­ვ­რო აკა­დე­მი­ას მი­ა­შუ­რა, ერ­თი წე­ლი მო­სამ­ზა­დე­ბელ კურ­სებ­ზე დაჰ­ყო, მაგ­რამ მი­სა­ღებ გა­მოც­დებ­ზე ქარ­თულ ლი­ტე­რა­ტუ­რა­ში ჩა­იჭ­რა. სო­ფელ­ში დაბ­რუ­ნე­ბულ­მა, გულ­მო­სულ­მა ოტი­ამ მოთხ­რო­ბე­ბის წე­რა და­იწყო - სხვის­თ­ვის კი არა, სა­კუ­თა­რი თა­ვის­თ­ვის რომ და­ემ­ტ­კი­ცე­ბი­ნა, ქარ­თუ­ლი სხვა­ზე ნაკ­ლე­ბად არ ვი­ციო...

და­იწყო და წერ­და და წერ­და - ნო­ვე­ლებს, მოთხ­რო­ბებს, რო­მა­ნებს, ზღაპ­რებს, პი­ე­სებ­სა და სცე­ნა­რებს და არც მკითხ­ვე­ლის სიყ­ვა­რუ­ლი აკ­ლ­და და არც პა­ტი­ვის­ცე­მა.

ბა­ტო­ნი ოტია 2011 წლის 14 ივ­ლისს გარ­და­იც­ვა­ლა. სა­მუ­და­მო გან­სას­ვე­ნე­ბე­ლიც სი­ცოცხ­ლე­ში­ვე შე­ირ­ჩია - სა­კუ­თარ ეზო­ში. საფ­ლა­ვი ნა­ბო­ლარ­ა ვაჟ­მა, და­ჩიმ მო­უწყო - “სხვას ვერ ვან­დე, ისე ვერ გა­მი­კე­თებ­და, რო­გორც მე მინ­დო­და”... ოდის წინ წა­მო­მარ­თუ­ლი ბა­რე­ლი­ე­ფი­დან საყ­ვა­რე­ლი მწე­რა­ლი შე­მოგ­ვ­ყუ­რებს თა­ვი­სი გა­ნუყ­რე­ლი სვა­ნუ­რი ქუ­დით.

კომენტარის დამატება

forward
back
აქტუალური
დიზაინი
დეკორი
ავეჯი
ბინა
forward
back
აქტუალური
STARS
მოდა ინტერიერში
forward
back
ეკოლოგია
ოთახის მცენარეები
ტექნიკა
რემონტი
დიასახლისებისთვის
forward
back
forward
back
ხელმარჯვე
სიახლეები
სპეციალისტის რჩევა
forward
back
ბაღი
ეზო
დიზაინი
forward
back
ტრადიციები
კარაბადინი
მეურნეობა
სახლ-კარი